mandag 17. oktober 2011

Hekling

Det er vel helst slike "bestemorduker" vi tenker på med hekling. Min mormor Fine var verdensmester, og som liten satt jeg og beundret hennes hekleferdigheter. Jeg har endel av hennes håndarbeider i skuffen min, jeg liker de kjempegodt. Nå har mormor blitt 94 år og hun klarer ikke hekle eller strikke så mye lenger. Så nå har jeg begynnt litt selv, selv om bestemor ler av måten jeg holder nåla på. det er ganske kjekk hobby. Har laget babytepper i hopetall en lang hoggorm kosebamse og holder på med det tredje sjalet nå.


Hekling er en håndarbeidsteknikk der man lager stoff ved hjelp av garn og en heklenål. På engelsk heter hekling «crochet», og det stammer fra det franske «croc» som betyr hake eller krok. Et gammelt skotsk navn på hekling er gjeterstrikk. Hekling er en av de mest fleksible og bærbare formene for håndarbeid, man trenger bare en heklenål og litt garn. Teknikken kan benyttes til klesplagg, duker, vesker og mye annet. Stoffet man lager er fast og ikke elastisk som ved strikking.
Man bruker heklenålen til å dra garnet gjennom en heklemaske. Gjennom masken som oppstår kan man dra tråden på ny, og skape en ny maske. Slik får man en heklet lenke.
Når man hekler gjør man som regel en maske helt ferdig før man starter på den neste. Ofte blir glatt heklegarn benyttet til denne typen håndarbeid, men det er mulig å hekle med alle typer garn.
Det finnes mange forskjellige heklemasker. Blant de vanligste er luftmasker, fastmasker og staver. Ved å kombinere disse kan man lage mange forskjellige mønstre.


Jeg synes hekling er mer morro enn strikking. Dette sjalet i lilla, er veldig mykt og godt. Jeg kan nesten ikke vente med at det skal bli ferdig. Selv om jeg liker lilla er jeg litt usikker på fargen, burde heller tatt noe i brunt eller grønt kanskje. Men det får bli neste gang.
det er 2 staver - en luftmaske og to staver i hver musling, Når jeg kommer til enden tar jeg også 4 staver som beskrevet over i det helt siste "hullet" også. Jeg snur med 4 luftmasker og en stav i den første løkken.
Ellers er teppet mitt snart ferdig heklet, holder på med kanten rundt - det er bare småpirk igjen. Ønsker meg fortsatt blonder og påstrykningsmerke på - men jeg kan ikke sy. Det har blitt mye større enn da jeg tok bilde, men dette er for å få et lite inntrykk. Det er laget med bare fastmasker, men jeg har i ettertid hørt at det er lurere å hekle med staver - da går det også mye fortere å bli ferdig.

1 kommentar:

  1. Om jeg får et barn til, vil jeg også ønske meg et tanteheklet babyteppe! Du er blitt veldig flink til å hekle de teppene.
    Du får begynne å hekle på bestilling, og selge tepper! Og sjal også for den del...

    SvarSlett